Debates on Europe X

Sarajevo Debate on Europe

26.4. bis 27.4.2017

Fünfundzwanzig Jahre sind vergangen seit der Unterzeichnung des Maastricht-Vertrags 1992, mit dem zwölf Mitgliedstaaten die Europäische Union begründet und einen wichtigen Schritt hin zur europäischen Integration vollzogen haben. 1992 war auch das Jahr, in dem der Krieg in Bosnien und Herzegowina begann, der letzte Anstoß für das Auseinanderbrechen Jugoslawiens. Kurz zuvor war mit der Auflösung des sogenannten „Ostblocks“ auch die Grenze gefallen, die Deutschland und den gesamten (Sub-)Kontinent geteilt hatte. Neue Realitäten zeichneten sich damals am Horizont ab. Mit Ausnahme der Menschen auf dem Balkan schien allen, im Osten wie im Westen, ein Europa in Frieden, Wohlstand und demokratischer Freiheit auf einmal eine reale Möglichkeit zu sein.

Heute, im Jahr 2017, sind frühere Gewissheiten und Hoffnungen fraglich geworden. Es gibt kaum ein Land, in dem nicht Auseinandersetzungen über die künftige Haltung zur europäischen Staatengemeinschaft entbrannt sind. Aus der Utopie einer offenen europäischen Gemeinschaft scheint ein durch innere und äußere Bedrohungen gefährdeter Raum geworden zu sein und damit das europäische Projekt selbst in Frage zu stehen. Eine Schlüsselposition kommt in vielen dieser Kontroversen dem Begriff der Identität zu. Er bietet – in seiner populistischen Reduktion auf etwas vermeintlich historisch, kulturell, religiös ganz Eigenes – eine scheinbar sichere Rückzugsposition. Die europäischen Demokratien sind in sehr unterschiedlicher Weise mit diesen Herausforderungen konfrontiert, die sich gegen die mit dem Projekt Europa einst verbundenen Hoffnungen auf eine Vielfalt in der Einheit in Stellung bringen.

Die „Sarajevo Debate on Europe“ will in einem offenen Gedankenaustausch Fragen nach den Schwierigkeiten und Chancen des europäischen Projekts nachgehen. Dabei bietet sich der Ort Sarajevo, die Hauptstadt Bosnien und Herzegowinas, an, um über das Miteinander von religiösen, kulturellen oder nationalen Identitäten zu sprechen, über den Umgang mit Konflikten und über die Rolle externer Einflüsse. Teilnehmen wird ein Kreis von Schriftstellern und Wissenschaftlern aus mehreren europäischen Ländern.

Die Veranstaltung ist Teil der Reihe „Debates on Europe“, die seit 2012 von der S. Fischer Stiftung, der Allianz Kulturstiftung und der Deutschen Akademie für Sprache und Dichtung an wechselnden Orten des Kontinents organisiert wird. Seitdem haben Debatten in Budapest, Bukarest, Athen, Belgrad, Berlin, Narva, Minsk, Charkiw und St. Petersburg stattgefunden.

Partner der » Sarajevo Debate on Europe«:
Traduki
Goethe-Institut Bosnien und Herzegowina

Gefördert von:
Traduki aus Mitteln des Auswärtigen Amtes der Bundesrepublik Deutschland

Sebastian Sons
Sarajevo

For decades, Saudi foreign policy was based on two pillars:
(1) Safeguarding the domestic power of the Saudi royal family as the only legitimate ruler of the kingdom: Since King Abdulaziz Ibn Saud founded the Kingdom of Saudi Arabia in 1932, diverse struggles have tested the power legitimacy of the ruling family. However, the Al Saud always showed its ability to preserve its leadership. In alliance with the Wahhabi clergy, an apparatus of technocrats, and several clienteles of merchant elite, the Saudi leadership has asserted its leadership until now.

(2) Safeguarding the supremacy of religious leadership based on Wahhabism with strong anti-Shia tendencies:
The Saudi stability is also based on the strong alliance of the ruling family with the Wahhabi establishment which was established in the middle of the 18th century. In this regard, Saudi foreign policy political decision makers need to take the interests of religious leaders into consideration not only in order to satisfy them but also to legitimize their political decisions ideologically. As »Guardians of the Two Holy Shrines« – Mecca and Medina – the Saudi royal family presents itself as a role model of Sunni Islam within the Middle East and beyond. In this regard, Saudi Arabia has supported charities and welfare organizations to spread Wahhabism across the region and beyond. Thus, institutions such as the Muslim World League or the Organization of Islamic Cooperation or Saudi universities such as the Islamic University in Medina invested tremendous financial and human capacities in religious education, infrastructure and indoctrination in South Asia, the Arab world and former Yugoslavia.

In times of contestation with ultra-conservative opposition, the leaders have to present themselves as pious role models by strengthening the impact on the religious state elite and expanding the religious activities abroad. In doing so, Saudi Wahhabism also inspired jihadist ideologies such as al-Qaida. Members of the Al Saud have been alleged of being directly involved in the attacks of 9/11. Thus, the spread of Wahhabism on a global level is perceived as one root for the spread of Jihadism.

One ideological similarity is the hatred against Shiites who are denounced as infidels in both Wahhabism and Jihadism. Furthermore, both ideologies are based on a strong »Who is not with us, is against us« mentality. In recent years, the Saudi leadership has instrumentalized the anti-Shia stance in order to target Iran, the Saudi arch­rival and competitor for regional hegemony since the Islamic Revolution of 1979. This rivalry has further intensified since 2011 and especially after the new King Salman came to power in 2015. This anti-Iran foreign policy is strongly driven by »Iranoia«, an anti-Iran obsession. As a consequence, Saudi Arabia waged a military campaign in Yemen and supported Sunni radical groups in Syria which has resulted in further regional destabilization. Of course, proselytization is one important instrument in order to escalate the sectarian strife between Sunnis and Shiites across the region and beyond.